De beste pr-tips komen van journalisten

door Gepost in - PR op June 5th, 2013 35 Reacties Belangrijke pr-tips van journalisten
Hoe je een gedegen persbericht schrijft, mag je van me googelen, je komt er vast wel uit. Maar waar gaan de haren van een journalist nu echt van overeind staan? Deze vraag heb ik twee weken geleden op LinkedIn gesteld, recht in de doelgroep. En de antwoorden liegen er niet om. In deze post lees je het resultaat: de beste pr-tips direct van de journalist.
 

Toon respect voor de onafhankelijke journalistiek
Laten we voorop stellen dat journalisten ook een vak hebben geleerd en de meesten wel inmiddels weten hoe de vork in de steel zit. Zeker als het aankomt op nieuwsberichten van persvoorlichters, die vaak in de veronderstelling zijn dat ze hun verhaal een-op-een kunnen slijten aan een redactie.

Manipulatief gedrag van persvoorlichters is dan ook de meest genoemde ergernis van journalisten. Dit houdt in:

• Dwingend getoonzette opmerkingen dat ze een bepaald verhaal niet positief genoeg vinden.
• Pr-mensen die aangeven dat ze er ‘alle belang bij hebben dat..’ of ‘wel een beetje reclame kunnen gebruiken’.
• Een persbericht aanbieden en vervolgens min of meer eisen dat ze het bewerkte resultaat eerst mogen lezen.

Een journalist gaat er vanuit dat het persbericht inhoudelijk correct is en dat hij of zij op basis daarvan een eigen stuk kan schrijven. Een beetje meer waardering en respect voor de onafhankelijke journalistiek is dus gewenst. Een journalist is geen doorgeefluik.

“Jubelende citaten van wethouders gaan ook standaard richting prullenbak.”

Maak het niet mooier dan het is
Aansluitend op bovenstaande tip: een journalist is niet op zijn of haar achterhoofd gevallen. Overdreven positieve berichtgeving wordt dan ook niet klakkeloos overgenomen. Hier komen de ergernissen en tips:

• Wees open en erken ronduit dat dingen soms mis gaan of verkeerd zijn georganiseerd. Overheden, instellingen en bedrijven steken vaak enorm veel energie in het ontkennen en afdekken van misstanden of onwelgevallige meningen, maar niet in het goed aanpakken of oplossen ervan. Zonde, want doorgaans komt het toch wel naar buiten.
• Laat eerlijke succesverhalen zien, waarbij je echte mensen aan het woord laat. Geen kokerbuisverhalen.
• In persberichten van bijvoorbeeld gemeenten valt het op dat voorlichters proberen wethouders zo positief mogelijk in beeld te krijgen. Zo positief dat het bijna lachwekkend wordt. Neem je burger (je lezer of kijker zo je wilt) eens wat serieuzer.
• Woorden als ‘innovatief’, ‘primeur’ of ‘uniek’ sneuvelen bijna altijd. Er is vaak te weinig tijd of ruimte om na te gaan of iets wel echt voldoet aan de gebruikte superlatieven, al kan even googelen soms uitsluitsel bieden.
• Jubelende citaten van wethouders gaan ook standaard richting prullenbak. Meestal praten zij alleen maar de echte deskundigen na en het grootste deel bestaat uit praatjes voor de vaak.

Zorg voor kwaliteit en leesbaarheid
Een goed geschreven, helder, compleet en beknopt verhaal dat maar weinig bewerking nodig heeft. Zo zou het ideale persbericht opgebouwd moeten zijn. Volgens de journalisten wordt een bericht sneller doorgeplaatst als:

• het verhaal duidelijk is en je niet drie keer moet lezen voordat je begrijpt wat er staat.
• het de nieuwsgierigheid prikkelt en aanzet vormt tot het schrijven van een groter artikel of maken van een reportage.
• het neutraal en objectief is, dus wél feiten en géén (of weinig) superlatieven bevat.
• het kort en compleet is. Anders ben je als journalist veel tijd kwijt aan het bewerken van het bericht en dan wordt de drempel hoger.
• het klinkt zoals een journalist het zou brengen: beperk je tot de feiten en de uniciteit van het verhaal. Presenteer informatie kort, bondig en zakelijk aan journalisten.

“Ik bewerk altijd een persbericht omdat ik niet exact het zelfde verhaal als de concurrentie wil brengen en om te laten zien dat we geen spreekbuis zijn.”

Beperk je tot de feiten (of maak het juist helemaal af)
Schrijf je een gortdroog bericht met uitsluitend wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe (de bekende 5 W’s en de H) of lever je het af als een echt journalistiek artikel, compleet met prikkelende quotes en aantrekkelijke kop? Geen verrassing natuurlijk dat de journalisten als volgt reageerden:

• Persberichten zijn niet in de eerste instantie bedoeld om journalisten te helpen. Ze zijn bedoeld om de berichtgeving in de media te sturen of te beïnvloeden. Vervolgens is het aan de journalist van dienst om er wat mee te doen.
• Persberichten bewerk ik altijd, waarbij ik zelf uitmaak wat ik inhoudelijk belangrijk vind. We hanteren hier ook bepaalde richtlijnen voor.
• Ik bewerk altijd een persbericht omdat ik niet exact het zelfde verhaal als de concurrentie wil brengen en om te laten zien dat we geen spreekbuis zijn.
• Persberichten die als compleet artikel met citaten en suggesties worden aangeleverd en vijf keer zo lang zijn als de ruimte in je blad toelaat zijn niet oké.

Maar er zijn ook andere geluiden. Opvallend is dat vooral aan pr-zijde wordt gesproken over ‘de luie journalist’. Deze zou het te druk hebben en kopieert graag. Dus is je bericht goed genoeg om direct door te plaatsen, dan heb je invloed op wat er in de media komt. Uit eigen ervaring kan ik dit overigens beamen. Vooral online media hebben er een handje van om stukken sneller in zijn geheel of gedeeltelijk door te plaatsen.

Nieuws is pas nieuws als het relevant is
Een persbericht wordt sneller opgepikt als de nieuwswaarde groot is. En die nieuwswaarde hangt af van het soort medium waar de journalist voor werkt.

• Denk goed na over wat nieuws is waar ik graag over publiceer.
• Heel fijn is het als het persbericht niet alleen vertelt wat de zender kwijt wil, maar ook antwoord geeft op de belangrijkste vraag die dan opkomt bij de ontvanger: “So what?”
• Ik denk als een journalist, ik denk niet in producten, merken en budgets maar in nieuws, verhalen, haakjes en invalshoeken voor specifieke media. Voor kranten denk ik nieuws, voor televisie denk ik beeld, voor radio sound bites en voor vaktijdschriften denk ik inhoud.
• Bedenk waar ik wel eens in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Mijn medium: achtergrondjournalistiek op tv. Dus geen persberichten over nieuwe juwelentrends, boomplantdagen of andere ongein. Wees relevant voor mij.
• Wees eerlijk tegen je baas als een persbericht eigenlijk nergens op slaat. Liever geen bericht dan een slecht bericht.
• Voor de regionale media: heel graag een plaatsnaam noemen. Ook als het gaat om de schrijver van een boek bijvoorbeeld.

Geef een stukje exclusiviteit weg
Wie geeft kan terug verwachten, zo simpel is het. Je kunt natuurlijk mikken op de talloze media die het landschap rijk is, maar je kunt ook op safe spelen en jouw verhaal aanbieden aan één medium. Media zijn namelijk gevoelig voor exclusiviteit.
Niet nodig om alle reacties hieronder op te sommen, want hier is iedereen het over eens!

“Wees niet popie-jopie en overdreven vriendelijk. Je komt iets verkopen. Dat is niet erg, maar doe niet of je mijn beste vriend bent.”

Verzend je bericht zonder irritatiegrenzen te overschrijden
Heb je een mooi bericht geschreven, denk dan nog even goed na voordat je op ‘send’ drukt. Door goed voorbereid en doelgericht te werk te gaan bereik je sneller resultaat. De reacties van journalisten hieronder helpen je op weg:

• Mijn grootste ergernis is de hoeveelheid attachments die je soms krijgt. Zet die op een centrale plek en communiceer een link in je persbericht.
• Maak het gemakkelijk om aan bijbehorende beelden te komen, en wel in de juiste resolutie en zonder gedoe met rechten.
• Zoek uit wie er in de organisatie over jouw specifieke doelgebied gaat. Een persoonlijk mailtje werkt beter dan een generieke.
• Wat nog beter werkt is dat je het persbericht niet naar iedereen tegelijk stuurt, maar alleen naar de media die er voor jou echt toe doen. Dus niet alle landelijke dagbladen, maar een of twee daarvan.
• Stuur eerst een mailtje en bel er dan achteraan. Eerst bellen betekent eindeloze uitleg aan de telefoon. Geen zin in.
• Beperk het aantal berichten dat je stuurt. Het is beter soms iets niet melden dan voor de 3e keer in een week een nutteloos persbericht. *delete*
• Wees niet popie-jopie en overdreven vriendelijk. Je komt iets verkopen. Dat is niet erg, maar doe niet of je mijn beste vriend bent.
• Heb begrip voor deadlines: komt het even niet uit? Prima, we bellen snel!

Blijf beschikbaar en bereikbaar voor vragen
Een van de meest genoemde ergernissen onder journalisten zijn persberichten waarvan de afzender onbereikbaar is. Onderstaande reacties kwamen in veelvoud binnen, dus ik beperk me tot deze twee:

• Het gebeurt regelmatig dat een voorlichter nog snel even een persbericht stuurt voordat hij naar huis gaat. Als je dan belt, is er niemand meer bereikbaar. Denk goed na wanneer je het stuurt. Wanneer is de redactievergadering, deadline voor de uitzending of wanneer zakt de krant? Daar moet je rekening mee houden.
• Zorg dat je bereikbaar bent voor journalisten die vragen hebben of begeleidend illustratiematerialen nodig hebben. Let ook op dat de contactgegevens van de afzender er bij staan.

Dit zijn de belangrijkste pr-tips die journalisten graag aan ons mee willen geven. Het is geen kort artikel geworden, maar hopelijk was het de moeite van het lezen waard. Wil je de discussie op LinkedIn graag volgen? Hij is nog steeds actief en je vind hem hier.

 

(35) mensen vinden hier wat van

  • Shirley - Reply

    May 24, 2017 at 20:05

    Howdy very cool blog!! Man .. Excellent .. Superb ..
    I will bookmark your web site and take the feeds also?
    I am glad to seek out a lot of helpful information here within the put up, we
    need work out more techniques in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  • SwvvNeoraGA - Reply

    May 20, 2017 at 20:47

    You’ve got incredible info in this article.

  • SwvvNeoraGA - Reply

    May 20, 2017 at 20:41

    I like this website – its so usefull and helpfull.

  • advance - Reply

    May 5, 2017 at 00:13

    SPECIAL OFFER : For Women Herbal on SALE , Buy Viagra For Women Herbal shop online .

  • Pharmb721 - Reply

    March 22, 2017 at 09:09

    Very nice site!

  • Pharmb948 - Reply

    March 22, 2017 at 09:09

    Very nice site!

  • Pharmd499 - Reply

    March 22, 2017 at 09:07

    Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

  • Pharme915 - Reply

    March 22, 2017 at 09:06

    Hello! kdgcdec interesting kdgcdec site! I’m really like it! Very, very kdgcdec good!

  • Carlee - Reply

    February 22, 2017 at 23:56

    These topics are so cousfning but this helped me get the job done.

  • Veronique - Reply

    June 16, 2013 at 14:44

    Ook goed om te weten: hoe wil men het persbericht aangeleverd hebben? in Word, als PDF, foto’s high res – er werd al genoemd alles op een plek met een link ernaar toe…. Heeft versturen per post met eventueel gadget of mooi drukwerk en foto’s op CD nog toegevoegde waarde?

    • Pharmc394 - Reply

      March 22, 2017 at 10:28

      Hello! bfacddk interesting bfacddk site! I’m really like it! Very, very bfacddk good!

    • Pharmc621 - Reply

      March 22, 2017 at 10:30

      Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

    • Pharmb363 - Reply

      March 22, 2017 at 10:31

      Very nice site!

    • Pharmk834 - Reply

      March 22, 2017 at 10:32

      Very nice site!

  • Linda van der Klooster - Reply

    June 11, 2013 at 12:21

    Goed stuk! Hopelijk gaat het veel gelezen worden!

    • Pharmd538 - Reply

      March 22, 2017 at 10:23

      Hello! cdfbded interesting cdfbded site! I’m really like it! Very, very cdfbded good!

    • Pharmk497 - Reply

      March 22, 2017 at 10:24

      Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

    • Pharmk818 - Reply

      March 22, 2017 at 10:26

      Very nice site!

    • Pharmk625 - Reply

      March 22, 2017 at 10:26

      Very nice site!

  • Jolanda89 - Reply

    June 10, 2013 at 12:45

    Leuk om eens journalisten zelf over deze kwestie aan het woord te laten. Heb zelf eerst als journalist op een krantenredactie gewerkt en nu doe ik onder meer de PR voor verschillende websites.

    • Pharme253 - Reply

      March 22, 2017 at 09:37

      Hello! eddedkk interesting eddedkk site! I’m really like it! Very, very eddedkk good!

    • Pharme393 - Reply

      March 22, 2017 at 09:38

      Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

    • Pharmb18 - Reply

      March 22, 2017 at 09:40

      Very nice site!

    • Pharme664 - Reply

      March 22, 2017 at 09:40

      Very nice site!

  • Peter Urbanus - Reply

    June 5, 2013 at 14:52

    Mooi resultaat en hopelijk wordt het goed gelezen. Zeer bedankt voor je inspanningen. Zo kan het werk van journalist én voorlichter misschien wat eenvoudiger en soepeler verlopen.

    gr. Peter

    • Karlijn Fiesler - Reply

      June 5, 2013 at 14:59

      Dank Peter en graag gedaan!

      • Pharmb642 - Reply

        March 22, 2017 at 06:27

        Hello! bdbakbe interesting bdbakbe site! I’m really like it! Very, very bdbakbe good!

      • Pharme59 - Reply

        March 22, 2017 at 06:29

        Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

      • Pharmc891 - Reply

        March 22, 2017 at 06:30

        Very nice site!

      • Pharme69 - Reply

        March 22, 2017 at 06:31

        Very nice site!

      • buy Albion Online gold - Reply

        May 17, 2017 at 17:10

        Do you have a good sense of humor .

    • Pharme330 - Reply

      March 22, 2017 at 09:27

      Hello! dcddkga interesting dcddkga site! I’m really like it! Very, very dcddkga good!

    • Pharmk631 - Reply

      March 22, 2017 at 09:29

      Very nice site! [url=http://ypxoiea.com/ovyvorv/2.html]cheap cialis[/url]

    • Pharma452 - Reply

      March 22, 2017 at 09:30

      Very nice site!

    • Pharmf140 - Reply

      March 22, 2017 at 09:31

      Very nice site!

Laat hier een reactie achter