Journalisten over persberichten: Hoe scoor je in het nieuws?

door Gepost in - PR op May 17th, 2013 7 Reacties Scoren met een persbericht!

Dát zouden veel bedrijven wel eens willen weten. Hoe scoor je nu echt met een persbericht en wanneer gaat je goedbedoelde nieuws direct het ‘ronde archief’ van de journalist in?

Bestaat het ideale persbericht wel?
Als communicatie- en pr-adviseur heb ik talloze persberichten verstuurd en ik kan je zeggen dat ik in die periode veel kneepjes geleerd heb, maar eens in de zoveel tijd altijd weer genadeloos op mijn plek werd gezet. Bestaat het ideale persbericht eigenlijk wel? De plaatsing van een bericht is afhankelijk van zoveel factoren, om er een paar te noemen: nieuwswaarde, prikkelende titel, informerende lead (intro tekst), timing van versturen, manier van verzenden, tone of voice per doelgroep, vooraf of achteraf contact opnemen enz. Het lijkt bijna onmogelijk om de ideale mix te vinden.

Een record in de titel doet het altijd goed
Zelf heb ik ooit geworsteld met een persbericht over de jaaromzet van mijn werkgever. Dat het bericht nieuwswaarde had wist ik zeker, maar hoe zorgde ik ervoor dat we echt zouden scoren? Op aanraden van mijn directeur besloot ik een vakjournalist uit onze branche om raad te vragen. Zijn antwoord was: gebruik het woord ‘record’ in je titel en je gaat gegarandeerd scoren. En hij had gelijk. De titel werd zoiets als: StudentenWerk boekt recordomzet van 40%. En het aantal publicaties behaalde ook een record. Maar kwam dit nu door de titel, of door de bijzondere groei die ons bedrijf doormaakte in tijden van recessie?

Wat zeggen de journalisten hierover?
De enige manier om erachter te komen wat je wel of niet moet doen met een persbericht, is door het te vragen aan de mensen van de overkant: de journalisten waarvan jij dolgraag een plukje aandacht wilt, al was het maar alleen de kop en de lead. Dus daar gaan we:

Beste journalisten, om ons allebei een hoop ellende te besparen: Vertel ons jullie grootste ergernissen bij het ontvangen van een persbericht, e-mail of telefoontje. Waar worden jullie warm van en waarvan krijgen jullie de rillingen? Wat werkt wel en wat werkt niet?

Help ons jullie ons helpen. (ja precies zo bedoel ik het)

Update op 5-6-13: Het was de bedoeling om onderaan dit artikel de reacties te vergaren, maar aangezien ik dit artikel heb gepost in een LinkedIn-groep van journalisten, was er natuurlijk te verwachten dat de discussie ook daar gevoerd wordt. In mijn post De belangrijkste pr-tips uit het hart van de journalist heb ik alle reacties op bovenstaand artikel samengevat.

(7) mensen vinden hier wat van

  • tadacip - Reply

    April 19, 2017 at 14:08

    Anadia daily Ovar viagra medicamento Vale de Cambra v is for viagra Ovar cialis o que ?

  • Unity - Reply

    February 22, 2017 at 23:52

    I came, I read this article, I coudreneq.

  • Jorge - Reply

    May 21, 2013 at 08:11

    Ik heb dit jaar uit sympathie voor de doelstellingen voor een grote organisatie PR-werk gedaan en was er om de volgende redenen als journalist goed in (ik kreeg aandacht in landelijke bladen en tal van vaktijdschriften):

    Ik denk als een journalist, ik denk niet in producten, merken en budgetten maar in nieuws, verhalen, haakjes en invalshoeken voor specifieke media. Voor kranten denk ik nieuws, voor televisie denk ik beeld, voor radio sound bites en voor vaktijdschriften denk ik inhoud.
    Ik praat als een journalist: ik beperk mij tot de feiten en de uniciteit van het verhaal en presenteer informatie kort, bondig en zakelijk aan journalisten .
    Ik weet dat deadlines dwingend zijn: komt het even niet uit? Prima, we bellen snel!
    Ik scheid zin van onzin: liever een verhaal dan geen verhaal. Ik kom beter binnen als een journalist weet dat ik echt iets te bieden heb.
    Liever lange dan korte termijn: relaties aanknopen voor de lange termijn zijn beter dan willen scoren met non-nieuws op de korte termijn.

    • Suevonne - Reply

      February 23, 2017 at 00:11

      Do you have more great ariletcs like this one?

  • Karlijn Fiesler - Reply

    May 17, 2013 at 14:18

    Krijg ik op Twitter net een bak ellende over mij heen omdat ik dit artikel via linkedIn heb gedeeld in verschillende groepen. Dat leek mij nou praktisch, direct de doelgroep opzoeken voor deze vraag. Maar dan bij deze direct een tip erbij: Als je jouw artikel in vijf groepen uit dezelfde branche plaatst dan kom je al snel 5x in iemands mailbox terecht. En dat kan ook best irritant zijn!

  • Bas - Reply

    May 17, 2013 at 13:17

    Een paar subtiele hints:

    – Bedenk waar ik wel eens in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Mijn medium: achtergrondjournalistiek op tv. Dus geen persberichten over nieuwe juwelentrends, boomplantdagen of andere ongein. Wees relevant voor mij.
    – Zorg voor nieuwswaarde. Denk goed na over wat nieuws is waar ik graag over publiceer.
    – Zoek uit wie er in de organisatie over jouw specifieke doelgebied gaat. Een persoonlijk mailtje werkt beter dan een generieke.
    – Stuur een mailtje en bel er dan achteraan. Eerst bellen betekent eindeloze uitleg aan de telefoon. Geen zin in.
    – Wees niet popie-jopie en overdreven vriendelijk. Je komt iets verkopen. Dat is niet erg, maar doe niet of je mijn beste vriend bent.
    – Bewaar iets exclusiefs voor mij. Alleen ik mag dat melden. Daar ben ik gevoelig voor.
    – Het bezoeken van de redactie in een gek pak? Niet doen.
    – Beperk het aantal berichten dat je stuurt. Beter soms iets niet melden dan voor de 3e keer in een week een nutteloos persbericht. *delete*
    – Wees eerlijk tegen je baas als een persbericht eigenlijk nergens op slaat. Liever geen bericht dan een slecht bericht.

    • Kristanna - Reply

      February 23, 2017 at 00:17

      I can’t bevliee I’ve been going for years without knowing that.

Laat hier een reactie achter