persberichten

De meestgehoorde argumenten waarom jouw persbericht niet van de grond komt

Je bedrijf maakt een grote verandering door, komt met een nieuw product op de markt of heeft een grote klant binnengehaald. Dit is hét moment om met een mooi persbericht je doelgroep op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen, maar…

PR_onlinebuzz

– je hebt geen tijd om een goed persbericht op te stellen.
– niemand binnen je bedrijf heeft de juiste copywritingvaardigheden.
– je weet niet precies naar wie je het moet verzenden.
– je weet wel naar wie je het moet verzenden, maar je hebt geen adressenlijst.
– je weet niet zeker of het wel nieuwswaardig is.
– je hebt geen tijd om er achteraan te mailen of bellen.
– je hebt geen tijd om te monitoren waar en hoe het gepubliceerd wordt.

Eén of meerdere van deze redenen zorgen ervoor dat je een grote kans op publiciteit misloopt. Zonde!

Samen in 10 stappen naar een succesvol persbericht

Ik zorg er graag voor dat jouw bedrijf de aandacht krijgt die het verdient, van je doelgroep en van je vakgenoten. Door vooraf alles goed af te stemmen en een duidelijk stappenplan te doorlopen, vergroten we de kans op een succesvol persbericht.

Mijn stappenplan
Samen kijken we eerst naar het doel van je persbericht. Wie en wat wil je ermee bereiken? Moet er een bepaalde dienst gepromoot worden of wil je graag meer branding onder je doelgroep? De doelen moeten helder, meetbaar en realistisch zijn. In overleg met jou doorlopen we de volgende tien stappen:

1. Het doel van het persbericht
Wat wil je ermee bereiken? Promotie van een nieuwe dienst, vergroten betrouwbaarheid en geloofwaardigheid of vergroten naamsbekendheid? Is het doel meetbaar?

2. Primaire en secundaire doelgroep
Bij wie moet het bericht onder de aandacht komen? Prospects, vakmedia, regionale of landelijk, man en/of vrouw?

3. Insteek van het persbericht
A.h.v. punt 1 en 2 bepalen we welke invalshoek we gebruiken voor het beste resultaat. We bespreken ‘het nieuws’, de tone of voice en onderwerpen die aan bod komen.

4. Schrijven van het persbericht
Met een prikkelende headline, heldere tussenkoppen en een duidelijk doel voor ogen stelen we het juiste persbericht op voor het juiste publiek.

5. Samenstellen media targets
Met welke media behalen we het beste resultaat? Offline en online kranten, magazines en social media als Twitter, fora of vakblogs. Hoe realistisch zijn deze targets?

6. Inzet en beheer eigen social mediakanalen
Welke social media-accounts worden ingezet voor verspreiding persbericht, plan van aanpak en planning.

7. Social check up
Het checken van de website en alle social media-accounts ter voorkoming van en voorbereiding op incorrecte informatie, onjuiste beeldvorming, updates of tweets die het effect van het persbericht kunnen afzwakken.

8. Verzamelen beeldmateriaal
De ontvangers worden, indien nodig, voorzien van een ‘pers kit’ met logo’s en foto’s.

9. Verzenden
Vanuit wie wordt het persbericht verstuurd? Dit kan vanuit mij zijn, maar ook vanuit een medewerker uit het bedrijf of een algemeen e-mailaccount voor bedrijfscommunicatie zoals communicatie@naambedrijf.nl.

10. Follow up
Samenhangend met punt 9: wie is de contactpersoon voor de pers en belt journalisten na? Wie voert het woord via social media, beantwoordt vragen, monitort de online reacties en publicaties?

Mijn toegevoegde waarde voor jou

Als ervaren pr-adviseur en oud-journalist ken ik inmiddels de nodige ins en outs van het schrijven én ontvangen van persberichten. Hierdoor ben ik de pers en vakmedia vaak al drie stappen voor.

Als pr-specialist weet ik:

– welke koppen prikkelen en nieuwsgierig maken.
– wat werkt bij journalisten en waar ze allergisch voor zijn.
– hoe je teksten schrijft voor verschillende doelgroepen.
– hoe een persbericht voor meer traffic op je website kan zorgen.
– hoe je social media kunt inzetten om het pr-effect te versterken.
– welke media voor jou belangrijk zijn en hoe ze te bereiken.

Wat kost het?

Sommige bedrijven geven graag alle taken uit handen. Andere vinden het prettig om nauw betrokken bij het proces te blijven en houden bijvoorbeeld de follow up in eigen beheer. Daarom kun je bij mij kiezen uit twee pakketten.