Werkwijze en voorwaarden

Yes! We hebben besloten om een samenwerking aan te gaan. Binnenkort is jouw website volledig voorzien van echte killer webcopy. Maar wat komt hier allemaal bij kijken en hoe verloopt onze samenwerking?

Stapsgewijs aan de slag

Bij de bouw of verbouwing van je website is de copywriter uiteraard niet de enige betrokkene in het proces. Het designbureau is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw. Om het overzicht niet te verliezen, verdeel ik bij aanvang van de opdracht het project in vier stappen en doorloop deze aan de hand van een intakeformulier.

Stap 1: De bouw van je website begint bij je content
Niet iedereen weet het, maar ‘content is leading’. Dit houdt in dat de bouw en inrichting van de website afhankelijk zijn van de webcontent. En dus niet andersom. Daarom bespreken we in deze stap onder andere:

welke onderwerpen je wilt laten terugkomen in je website;
– wat de toppagina’s van je huidige website zijn (meestbezochte pagina’s);
– wat de toptaken van je website zijn (wat komen bezoekers doen?);
– welke features er op je website komen (bv. blog, meer social media buttons, video).

Na deze stap weet je welke onderwerpen op je site aan bod moeten komen, uit hoeveel pagina’s je website bestaat en welke functie zij hebben.

Stap 2: Het vastleggen van de menustructuur
Nu we globaal weten welke content je website gaat krijgen en welke pagina’s het belangrijkst zijn, kunnen we de menustructuur in kaart gaan brengen. Navigatie is een belangrijk onderdeel van je website, het zorgt ervoor dat je bezoeker snel en efficiënt naar de juiste pagina’s wordt gestuurd. Een goede navigatiestructuur zorgt voor een positieve bezoekerservaring. En een positieve ervaring kan een bezoeker omzetten in een klant.

Na deze stap hebben we een (basis) menustructuur welke de webdesigner kan gebruiken voor het ontwerp en de bouw.

Stap 3: Waar de webdesigner in beeld komt
Wanneer de pagina’s zijn bepaald en een eerste concept van de menustructuur is opgezet, kan het webdesignbureau aan de slag met het ontwerp. Een copywriter weet niets van bouwen, dus wij leunen achterover en steken er nog eentje op.

Niet.

Ik verdiep mij ondertussen in jouw bedrijf ter voorbereiding van het echte werk: het schrijven van killer webcopy voor jouw splinternieuwe website.

Gedurende deze stap heb ik regelmatig contact met de designer.

Stap 4: Het schrijven van killer webcopy
Als de pagina’s zijn bepaald en er een globaal webdesign staat, kan de copywriter al beginnen met schrijven. Bij aanvang van het gehele proces heb ik ‘de oren van je kop’ gevraagd om tot de essentie van jouw bedrijf te komen. Hierin is onder andere besproken:

het verhaal achter jouw bedrijf
– je diensten en producten
– de usp’s van je bedrijf
– keywords voor Google
– duidelijke doelstelling per pagina

Na deze stap heb ik een duidelijk beeld van wie je bent, wat je verkoopt en waarin jij je onderscheidt. Hiermee bepalen we de tone of voice en de kernboodschap die in de teksten naar voren moeten komen.

Briefing, correctierondes en meerwerk


Eenduidige briefing voorkomt eindeloze correctierondes
Vaak worden er meerdere mensen uit het bedrijf betrokken bij zowel de briefing (intakeformulier) als het geven van feedback op de teksten. Dit is volstrekt begrijpelijk en alleen maar aan te raden. Maar: Zorg ervoor dat zowel briefing als feedback een helder en eenduidig verhaal zijn voor de copywriter. Het is de belangrijkste voorwaarde van onze samenwerking en voorkomt eindeloze correctierondes en onnodige meerkosten.

Geen meerkosten voor correctierondes
Soms kun je, ondanks een duidelijke briefing of feedback, toch niet tevreden zijn met een tekst. Als dit gebeurt dan heb ik waarschijnlijk een essentiële intakevraag over het hoofd gezien of niet goed jouw feedback gelezen. Er is maar één conclusie: ik ben niet perfect. Uiteraard strijk ik deze imperfectie graag zo snel mogelijk glad. Daarom werk ik kosteloos door op een tekst totdat jij tevreden bent. De klant is nog steeds koning en bovendien: jouw website is mijn visitekaartje.

Een duidelijke prijs zonder onverwachte extra’s
Er wordt mij nog steeds vaak gevraagd naar mijn uurtarief. Die heb ik wel (tussen €80 en €120), maar ik hanteer liever mijn pakketprijzen. Het fijne van vaste prijzen is dat het overzichtelijk is voor je budget, voordeliger dan het uurtarief en dat je niet onverwacht voor extra kosten komt te staan. Je krijgt dus meer voordeel en minder risico.

[terug naar boven]